کاراتـــــــــــــــــــــــــه دو (دای دو - جوکو)

وبلاگ گروهی دای دو کاران شهرستان اسلامشهر

کاراتـــــــــــــــــــــــــه دو (دای دو - جوکو)

وبلاگ گروهی دای دو کاران شهرستان اسلامشهر

تأ ثیر ورزش بر کار اندامها

تأ ثیر ورزش بر کار اندامها

   

ورزش یک پیکار زیبا با سستی و تنبلی است و حتی حیوانات نیز برای دستیابی به چالاکی که لازمه زندگی آنهاست از ورزشهای متناسب با فعالیتهای حیاتی خود غفلت نمی کنند.

درباره اینکه انگیزه ورزشهای عادی و خودجوش نزد انسانها چیست؟ نظرات مختلفی توسط محققین ارائه شده که برخی از مهمترین نظرات مطرح شده عبارتند از:

ـ بهره گیری از انرژی اضافی: به عبارت دیگر, جنب و جوش آدمی توأم با مصرف انرژی اضافی دریافتی است...

ـ تفریح : از آنجا که ورزش برای آدمی خوشایند است موجب تفریح و نشاط می گردد.

ـ جبران: گذشتگان ما تمام فعالیتهایشان به گونه ای با ورزش و کار بدنی توأم بود و نسل فعلی که با استفاده از تکنولوژی روز از این موهبت محروم است ورزش را به عنوان جبران کمبود فعالیتها نیاز دارد .

ـ عمل غریزی: این نیز نظریه دیگری برای بیان انگیزه ورزش و حرکات طبیعی است که این فعالیت را به غریزه و فطرت آدمی نسبت می دهند.

علاوه بر اینها نظرات دیگری نیز ارائه شده و به نظر می رسد هر کدام از این نظرات بخشی از واقعیات را در بر دارند. اما اینکه به هنگام ورزش چه تغییرات و دگرگونی هایی در کار اندامها حاصل می شود طبیعی است که این تغییرات با نوع حرکات شدید و مدت آنها بی ارتباط نیست. مع الوصف شاید موارد زیر را بتوان به طور کلی مخصوص تأثیر ورزش بر کار اندامها دانست:

ـ افزایش قدرت انقباض قلب و نظم ضربان آن

ـ افزایش گنجایش ریه و دریافت هوای بیشتر  در نتیجه اکسیژن بیشتر

ـ افزایش متابولیسم و استفاده کاملتر از مواد غذایی مصرف شده

ـ بهبود و تأثیر در رشد و نمو سلولها به خاطر دریافت اکسیژن بیشتر و در نتیجه افزایش فعالیتهای سلولی

ـ افزایش سرعت جریان خون و افزایش سرعت تبادل میان پلاسما و مایه میان بافتی و جلوگیری از انباشته شدن و توقف گلبولها در مویرگها ( برخی مطالعات انجام شده نشان می دهد کسانی که شغل آنها با فعالیتهای جسمی روزانه همراه است کمتر از دیگران گرفتار سکته قلبی می شوند.)

ـ عادت دادن بدن به حفظ وضعیت عادی ضربان قلب و تنفس با فعالیتهای معمولی ( به عبارت دیگر بدن عادت می کند که به هنگام فعالیت معمولی دچار تنگی نفس و افزایش ضربان قلب نشود و در نتیجه به سرعت خسته نگردد.)

ـ کاستن از چربی های اضافه بدن و در نتیجه نزدیک شدن وزن به حد مطلوب

ـ افزایش هماهنگی فعالیتهای اندامها در شرایط تأمین اکسیژن کافی و تغذیه سلولی بهتر به سبب تحرک بیشتر در جریان خون و فراهم شدن شادابی و نشاط بیشتر ...

 

راه آوردهای ورزشی

ورزش نه به عنوان هدف بلکه به عنوان وسیله ره آوردهای ارزشمند و سازنده ای برای آدمی به ارمغان         می آید. که اگر بخواهیم فهرستوار به مهمترین آنها اشاره کنیم شاید مواردزیر را بتوانیم بر شماریم:

ـ تأمین سلامت و نشاط تن و در نتیجه افزایش قدرت کارایی و تحمل دشواریها و استقامت

ـ رشد فضائل اخلاقی که از ثمرات اخلاق پهلوانی و روحیه ورزشکاران راستین است و ورزشکاران آزاد اندیش و سرافراز به زیور محاسن و مکارم اخلاق آراسته اند و این زمینه , خود صحنه ای برای نمایش کمالات اخلاقی و مهار شجاعانه نفس زیاده خواه و میدان نبرد با اهریمن و هوس است .

ـ تناسب اندام و زیبایی جسم نیز از بهره های ورزش برای ورزشکارانی است که اصول علمی را در ورزش مراعات می کنند . ضمناً تقویت عضلات پشت از پیدایش کمر دردها پیشگیری میکند.

ـ ورزش جایگزین سودمند و بی خطری برای اوقات فراغت و زمانهایی است که فقدان یک برنامه نشاط بخش و پذیرفتن برای آنها , کمین آگاهی برای شیطان مهیا می سازد.

ـ ورزش سلاح بسیار مناسب و کارایی برای مقابله با استرس و پیامدهای آن است. گذشته از مطالعات متعدد انجام شده, مطالعات کاملاً جدید انجام شده این حقیقت را به خوبی به اثبات می رساند و به همین دلیل از ورزش به عنوان یک شیوه مناسب برای پیشگیری و درمان آثار استرس استفاده می شود.

ـ ورزش به عنوان مقدمه واجب مصداق یک عبادت و حتی در حد خود به عنوان یک عمل با الزام شرعی از جایگاه ارزشمندی در فرهنگ اسلامی برخوردار است همانطور که ائمه معصومین(ع) ورزش می کردند و از بازوان قدرتمندی برخوردار بودند. توضیح اینکه در فقه پویا و بی رغیب ما , در بحث استلزامات عقلیه این موضوع مورد تأکید قرار می گیرد که مقدمه ورزش واجب است. اگر تأمین نیروی دفاعی برای پاسداری از حریم و دین و میهن اسلامی و نیز حفظ جان آدمی در گروی بهره گیری از تمرینات ورزشی باشد این تمرینات به عنوان مصداقی واجب و در عین حال , خود نوعی عبادت تلقی خواهد شد که رهبر معظم انقلاب نیز یکی از سه رکن اساسی برای پیشبرد اهداف عالیه جوانان کشور را ورزش دانسته اند(تهذیب , تحصیل , ورزش)

 ( ورزش هدف نیست بلکه وسیله ای است برای رسیدن به اهداف عالیه ای همچون سلامتی , اخلاق , قهرمانی , گذشت , رسیدن به خوی پهلوانی و نشاط و... می باشد.)

نظرات 3 + ارسال نظر
سلیمانی چهارشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 14:54

سلام خسته نباشی خداقوت از مطالبت استفاده کردم خوب بود سعی کن غنی ترش کنی دمت گرم.سلام به حاجی برسان

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 14:55

امین عاشوری دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 14:05 http://itdevice.blogfa.com

سلام بر همه بچه محلها
دمتون گرم
اگر مایل بودید لینک کنید منم شما رو لینک کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد