X
تبلیغات
رایتل

www.daidojuku.blogsky.com وبلاگ گروهی دای دو کاران شهرستان اسلامشهر
آموزش کامل ضربه یکو گری Yoko Geri - کاراتـــــــــــــــــــــــــه دو (دای دو - جوکو)
آموزش کامل ضربه یکو گری Yoko Geri

آموزش کامل ضربه یکو گری Yoko Geri 

ضربه یکوگری یکی از ضربات زیبا و مورد علاقه رزمی کاران حرفه ای می باشد.

برای زدن این ضربه لازم است که هنرجو از بدنی منعطف و پاهایی با سرعت بالا بهره مند باشد و در هنگام زدن ضربه به علت انتقال شدید قدرت از تمرکز کافی برخوردار باشد. 

 

 

 

این ضربه به دو صورت مختلف زده میشود  : 1) به سمت مقابل       2) به سمت پهلو 

آموزش این ضربه را به صورت لحظه ایی و بسیار جزئی آغاز مینماییم :

1) به سمت مقابل :

قسمت اول : وقتی که در گارد خودقرار گرفته اید پای مخالف (پایی که در موقع گارد گرفتن در عقب قرار میگیرد که در کاراته پای گیاکو گفته میشود ) خود را جمع کرده و زانو را به سمت شکمتان نزدیک میکنید. 

قسمت دوم : سپس به طرف داخل بدنتات 45 درجه بدنتان را میچرخانید .

قسمت سوم : در این قسمت پای ضربه زننده که قرار است با تیغه خارجی پا(سکوتو) ضربه زننده باشد را از زانو شلیک میکنیم. 

باید گفت که این ضربه به طور کامل باید با چرخش کمر و کَفلتان صورت بگیرد . یکوگری از انرژی وزن و قدرت پایتان استفاده میکند و از طریق  تیغه خارجی پایتان به بدن حریف منتقل میشود.

                                             

اگر تیغه پایتان از پاشنه تا نوک  انگشتتان به دو قسمت تقسیم نمایید توصیه میشود که ضربه را با قسمت اول تیغه پایتان که همان قسمت پاشنه پا تا اواسط تیغه پاست بزنید .

دقت کنید که بعد از اینکه ضربه به اتمام رسید پایتان از همان مسیری که برای ضربه زدن رفته باز میگردد تا ضربه تان کامل شود .

ضربه یکوگری نیز یکی از انواع ضربات پیستونی یا همان ضربات رفت و برگشتی می باشد ولی تفاوت آن با ضربه مایگری در این است که ضربه مایگری از سمت جلوی بدن زده می شود ولی ضربه یوکو گری از طرف پهلو زده می شود و اینکه ضربه یوکو گری به صورت و گردن و مرکز ثغل بدن یا همان آبگاه و شکم زده میشود ولی بیشتر از مایگری برای ضربه زدن به مرکز ثغل بدن و شکم استفاده می شود .

اما مشکلات عمده ایی که رزمی کاران برای استفاده از این ضربه دارند :

*** اولین و رایج ترین مشکلی که در بیشتر هنر جویان دیده می شود  این است که رزمی کاران وقتی این ضربه را روی کیسه یا وسایل ضربه گیر میزنند نمی توانند به حریف خودشون غلبه کنند و به سمت عقب پرت میشوند :

 این مشکل معمولا به دو دلیل به وجود می آید : یکی اینکه هنرجو هنوز اندازه پاهای خود را پیدا نکرده و از این ضربه در فاصله ایی استفاده میکند که درهنگام اصابت ضربه پایش به طور کامل باز نمی شود ، همین دلیل باعث میشود که هنرجو نتوانتد انرژی حاصل از وزن خود را به طور کامل منتقل کند.

 دلیل دیگرش نیز این است که هنور جو به علت منعطف نبودن پاهایش و یا به علت آماده نبودن بدنش برای این ضربه نمی تواند بدنش را در هنگام اصابت ضربه در صفر درجه قرار دهد ( در هنگامی که هنر جو بدنش را در صفر درجه قرار می دهد باسنش نباید از بدنش به شکل نا مناسبی به سمت بیرون قرار گرفته باشد ) به همین خاطر بازهم نمی تواند از انرژی و قدرت وزن خود استفاده کند . برای اینکار تاکید میشود که حتما در اول ضربه زانو خود را به سمت شکم ببرند و به طور کامل 45 درجه بچرخند و ضربه را کامل بزنند و پاهای خود را به طور کامل باز کنند .

2) به سمت پهلو :

تمامی توصیه هایی که در آموزش این ضربه به مقابل گفته شد در این نوع نیز صدق میکنم فقط  در قسمت اول آموزش نوع اول که گفته شد 45 درجه به طرف داخل بدن بچرخد در اینجا فقط باید طوری بچرخید که بتوانید ضربه را به طرف پهلو هدایت کنید .